Skulpturparken
Å se med hendene
Erling Stordahls store visjon med Storedal Kultursenter, var å gi kunst- opplevelser til synshemmede. Alle skulle og skal ha mulighet til å oppleve kunst og natur på Storedal, og det ved bruk av alle sanser. Skulpturene som står plassert rundt omkring på senteret, utført av ulike kunstnere, appellerer derfor til følelsessansen. Erling Stordahl visste at hendene var et svært viktig redskap til opplevelse av kunst for alle. Ønsket om å ta og føle på det man opplever er stort, både for seende og synshemmede.
Steinkustneren fra Japan
Den kunstneren som har bidratt med flest kunstverk til skulptur- parken som omkranser Storedal, er den japanske billedhuggeren Kazuhiro Nomura. Til daglig jobber Nomura som professor ved Kinjo Gakuin University i Nagoya i Japan, men reiser til Norge så ofte han kan for å skape skulpturer av norsk sten, og for å kjenne på den helende roen den norske naturen gir han. Under sine Norgesbesøk bor og arbeider han på Johansen Monument huggeri i Skjeberg.
Kazuhiro Nomura har fra 2002 frem til 2020 hatt flere utstillinger i Norge, og flere av dem på Storedal Kultursenter. Han er en stor norgesvenn, og tok blant annet sin doktorgrad på billedkunstneren Gustav Vigeland.
På Johansen Monumenthuggeri har ikke bare Nomuras fantastiske dyrefigurer på Storedal blitt til, men også skulpturene som inngår i jubileumsutstillingen «Å se med hendene».
Utstillingen kom til etter en ide fra Ingebjørg Guslund og Torill Stokkan.
«Å se med hendene» er støttet av Sparebankstiftelsen Halden, Sparebankstiftelsen DNB, Sarpsborg kommune og Østfold fylkeskommune.
De fire årstidene
Selv om åpningsseremonien av utstillingen “Å se med hendene” uteble i jubileumsåret 2020, står skulpturene der som en vakker og viktig del av skulpturparken senteret er i ferd med å bygge opp.
I Japan finnes det ord som symbolsk priser skjønnheten i naturen og dens tilstedeværelse, ord som favner fuglene, blomstene, vinden og månen. Gjennom skulpturer og helleristninger symboliserer skulptursamlingen «Å se med hendene» Norges fire årstider. Men billedkunstneren Nomura ønsker også at vi, i de fire skulpturene, fornemmer Skjebergs og Storedals natur, ånd og landskap.
Spire
Spire beskriver våren og den vitaliteten våren rommer etter den lange kalde vinteren.
Fly
Fly beskriver følelsen du får når du tar et dypt åndedrag, løfter hodet og kikker opp på den sommerblå himmelen og fuglene som flyr gjennom luften.
Vind
Vind skapte Nomura med tanke på vindens gud og vinden som blåser gjennom høstmodne hveteåkre. En vind som beskytter oss. Men også gjennom dyrene som titter ut av skogene tidlig om morgenen og gir oss en følelse av indre ro.
Måne
Denne skulpturen er inspirert av månen, dens ånd og tilstedeværelse. Månen der den står og skinner høyt oppe på den vakre norske vinter-himmelen.
Stordahl og Japan
Nomuras kunst vikler seg grasiøst inn i Erling Stordahls visjoner. Stordahl hadde sterke bånd til Japan. Han ble tidlig kjent med Prins Tomohito av Mikasa, nevø av keiseren i Japan, på en konferanse. Her ble det demonstrert i grenen alpint for bevegelseshemmede. Prins Tomohito av Mikasa ble invitert til Beitostølen og Ridderrennet i 1981. Året etter arrangerte japanerne sitt eget ridderrenn i Sapporo, hvor Erling Stordahl deltok med en gruppe synshemmede skiløpere fra Norge.
På 1980-tallet reiste Stordahl sammen med Arne Nordheim til Japan hvor de ble invitert til keiserpalasset. Formålet var å bygge en lydskulptur i Japan hvor klanger fra lydskulpturen i Japan skulle overføres til Norge som en del av åpningsseremonien for De Olympiske Leker for funksjonshemmede på Lillehammer i 1994. Dette prosjektet ble ikke realisert.
Erling Stordahl ble hvert år invitert til diverse mottagelser i den japanske ambassade, og den japanske ambassadøren deltok i Stordahls statsbegravelse.
Tekst: Torill Stokkan